Интервю с Edulab - китайски език за деца
Edulab е школа по китайски език за деца основана от Майк Негревски и Бранко Негревски. Заедно с екипа от техните преподаватели те обучават деца от 6 до 14 годишна възраст на китайски език, вече повече от 5 години. Edulab предлага една полезна алтернатива на загадъчния китайски език, която отваря много врати в новия свят.
Здравейте Майк, Вие сте един от основателите на Edulab. Какво представлява Edulab? Как се роди идеята?
Edulab е онлайн образователна школа за учене на китайски език. Нашата главна цел е да създаваме качествено съдържание и в същото време да сме различни и запомнящи се. Опитът ми от първо лице ми е показал, че китайският език е един сигурен ключ към вратите на възможностите на Изтока. Edulab е събирателно за подхода, който предлагаме – отговорност и старание. Самият факт, че две години подготвяхме този продукт, също се свързва много добре с името и философията на школата. Всички се обединяваме около идеята, че урокът в Интернет пространството трябва да има стойност.
Разкажете ни повече за вашите преподаватели.
Голяма част от учителите са българи, тъй като учениците предпочитат да учат чужд език, през български език. Така се чувстват най-комфортно. Но имаме и китайски учители, които преподават в три различни направления –произношение, разговорни уроци и стандартни уроци за граматика и писане.
Как протичат самите уроци и има ли разлика в подхода на обучение в различните възрастови групи?
Преобладават онлайн уроците, защото ценим времето на учениците и учителите, но предлагаме и присъствени. Присъстваме и на различни формати като отворени уроци, работилници, изложби, летни лагери на територията на страната и такива в Китай. Присъщо за ученето на всички езици е повторението. Работим с аудио и видео визуални материали, които стимулират повторение, за да можем да създадем навик. С тях и с различните начини на преподаване ние сме в състояние да откликнем на динамиката на всяка група. Един от начините е търсене на физически отговор, където учителят прилага физическо описание на думата. Следва коментар какво е разбрал всеки ученик и по този начин се стига до запомняне.Друг метод е директивният, който се практикува основно от китайски учители. Тук учителят говори изцяло на китайски, като разбира се трябва да използва физическия образ, за да бъде разбран. Следващият метод е ситуационен, базиран на аудио-визуалните материали, които са написани от съвременни китайци на съвременен език. В тях се виждат най-често използваните фрази, граматики и думи на базата на аудио-логистичния подход, но ефектът е по-добър, защото ситуациите са съвременни.
За деца на каква възраст са подходящи уроците и кои са най-малките записани?
Майк: Нашето мнение е, че едно детенце, което е преминало първи клас, е готово да приеме и този език. Разбира се има различни вариации. Най-малките, които са се записвали при нас са били на четири години. Но най-често границата е между 6 и 12 години за деца. Имаме и отделни „тийн” групи, като разбира се преподаваме и на по-големи възрастови групи.
Катрин: Ще разкажа малко за нашите класове. Детските уроци са базирани на интерактивни методи на преподаване, като например песнички, видеа и интересни игри. По този начин децата учат новите думички неусетно. Уроците са кратки и така гарантираме, че ще задържим вниманието им и с удоволствие ще покажат наученото на своите родители. Уроците за тинейджъри са по-сложни. За юношите е много важно темите, които учат да са интересни и съвременни, да отговарят на тяхното ежедневие и да прилагат наученото. Уроците за възрастни са значително по-интензивни. Там се цели бързото надграждане на езика, научаването на голям запас от лексика, за да може този език колкото се може по-бързо да стане жив и практичен. Тук на помощ идват и нашите бонус-уроци, които даваме всяка неделя. Те са водени от китайски преподавател, като се акцентира на произношенията.
Изводът е, че за по-малките деца аудио материалите са по-ефикасни спрямо това да четат, така ли е?
Абсолютно, аз съм убеден. Онлайн не е само мода. Това е нещо, което така или иначе ще се случи, независимо от това дали го искаме или не. Въпросът е как да го използваме разумно. Ако например ние гледаме неща, които показват лошо съдържание, това е безсмислена консумация на време. Но ако нещата, които гледаме са свързани с научаването на нещо ново – нов език, тогава нещата стават чудесни. Аз мисля, че трябва да научим децата да използват правилно технологиите и впоследствие на това те да им послужат и в реалния свят.
Споменахте за вашите лагери и събития, бихте ли ни разказали за тях?
Катрин: Детските лагери на Edulab в България се провеждат по време на летните ваканции. Подходящи са за деца от 7 до 14 годишна възраст. Провеждат се в детско селище, което се намира в Осоговската планина, където въздухът е чист и природата е неповторима. Лагерите са подходящи както за начинаещи дечица, така и за напреднали.
След уроците имаме различни работилници като грънчарство, правене на пица и други. Най-интересни са работилниците за традиционни китайски занаяти като например калиграфия, изработване на хартиени фенери, също така разглеждаме историята на Китай. С тази съвкупност от дейности осигуряваме едно пълно потапяне в културата и езика на Китай.
За повече информация посетете:
https://www.edulab-cn.com/post/приключения-с-китайски-език-за-деца
Коя е най-интересната случка, която се е случвала на лагер или на урок?
Катрин: Когато обяснявахме на едни младежи йероглифите, те попитаха как биха могли да ги изпишат на телефона и не би ли им отнело много време. В тази ситуация им показахме какво представлява „пинин” или по-точно латинската транскрипция на един йероглиф. По този начин много бързо ще могат да пишат изречения на телефона. Като например има някои фрази, на които трябва да напишеш само първите букви и веднага ще излезе цялата фраза. Това за учениците беше изключително интересно.
Ако желаете, кажете нещо за финални думи.
Катрин: В нашата школа подкрепяме хората и се отнасяме лично към прогреса на всеки един курсист. Вярваме, че във всеки наш ученик има по един победител, който с желание и бързина да напредне в този на първи поглед странен език, да разкрие магията зад йероглифите и културата на Китай.
Майк: Всеки един от нас, особено младите, трябва да владее чужд език, който има различен начин на записване, за да сме предизвикани и представени пред други култури. За да разберем, че светът не е само на Запад, а има и Изток. Бих посъветвал хората, когато ходят на екскурзии в други страни с различни култури, да се потопят в техните обичаи, да се опитат да научат нещо на техния език.
Катрин: За финал искам да кажа, че приказките трябва да се изживяват и най-добрият начин за това е смело да натиснеш play. В случая подаряваме на вашите читатели безплатни уроци по китайски език, за да се запишат могат да кликнат на този линк: https://www.edulab-cn.com/bezplatni-podgotvitelni-kursove
Заповядайте и опитайте нещо ново и загадъчно!